slider top

Un demon care asteapta

Demonul Amiezii: O Anatomie a Depresiei Translator: Dania-Ligia Ilin. Bucharest: Humanitas, 2014.

Demonul Amiezii: O Anatomie a Depresiei
Translator: Dania-Ligia Ilin. Bucharest: Humanitas, 2014.

by Lavinia Bălulescu

„Demonul amiezii: O anatomie a depresiei“, publicat iniţial în anul 2001, a fost tradus în limba română în 2014, la Editura Humanitas, iar autorul şi publicistul american Andrew Solomon a fost prezent în România pentru mai multe întâlniri prilejuite de lansarea cărţii. Am citit atunci o parte din interviurile pe care le-a acordat Solomon, am citit şi câteva recenzii ale volumului, ba chiar mi-am şi cumpărat cartea, însă nu m-am atins de ea până acum, la patru ani distanţă. În anul de dinaintea traducerii cărţii în română o prietenă bună a mea şi-a luat viaţa. Am privit deci volumul cu o doză de reţinere, nu neapărat legat de conţinutul ei, cât mai ales privind efectul pe care urma să-l aibă asupra mea.

… În puţine cuvinte, „Demonul amiezii“ e extrem de solicitant emoţional, aproape dureros de citit şi dificil de povestit. Ca o piesă de teatru pe care vrei doar s-o urmăreşti, dar în care trebuie mereu să interpretezi rolurile, să citeşti pe voci, şi culmea e că te regăseşti în personaje, în decoruri, în oglinzi, te îngrozeşti şi continui.

Teroarea nu vine din lucrurile pe care autorul ţi le istoriseşte despre lume, ci din adevărurile îngrozitoare pe care, cu această ocazie, s-ar putea să le afli despre propria ta tristeţe de amiază. Recomand volumul tocmai pentru o mai bună înţelegere a faptului că durerile şi neliniştile noastre au un corp al lor, o existenţă, un parcurs, şi ne înşelăm dacă ne imaginăm că dispar pentru că nu le băgăm în seamă. Ele există, rod, sapă, înaintează, respiră şi, dacă nu facem ceva, îşi cer partea.

(To read the full review, please visit Adevarul.)