slider top

Cartea tragediilor cu final fericit

Departe de Trunchi.. Translated by Ioana Miruna Voiculescu. Bucharest: Humanitas, 2015.

Departe de Trunchi. Translated by Ioana Miruna Voiculescu. Bucharest: Humanitas, 2015. Read an excerpt

by Ruxandra Mateescu

După bestsellerul Demonul amiezii, Andrew Solomon revine cu o carte dedicată familiilor speciale, care au copii cu probleme cum ar fi surditatea, nanismul, sindromul Down, autismul, schizofrenia sau cu copii superdotaţi, născuţi în urma unui viol, delincvenţi sau care aleg să-şi schimbe genul. Solomon arată că de foarte multe ori dragostea înfrânge prejudecăţile și transformă familiile în adevărate microcomunități ghidate de iubire și toleranță.

…Dacă ar fi să rezum Departe de trunchi, aş spune că este cartea din care am învăţat că nicio tragedie nu mă poate opri să trăiesc aşa cum îmi doresc. Este cartea din care am prins curaj să îmi accept sentimentele faţă de copilul meu cu nevoi speciale şi faţă de alegerile incomode ale copilului meu tipic.

Din fiecare poveste a fiecărei familii intervievate de Andrew Solomon am înţeles că iubirea este singura soluţie atunci când te simţi total depăşit de ceea ce se dovedeşte a fi rolul de părinte. Este o carte care se „duce” ca o luptă personală, fiind menită să dărâme preconcepţii, să deschidă mintea, să te facă să accepţi ceea ce e greu de acceptat; nu cu impuneri, ci cu blândeţea adevărurilor atât de adevărate că nu mai pot fi ignorate. Este o carte care îţi prezintă poveşti ale unor oameni puşi în situaţii excepţionale şi care au găsit unica metodă de a le face față – iubindu-se pe sine sau iubindu-i pe cei care le-au cerut imposibilul – să îi accepte pentru ceea ce sunt.

…Fără nicio îndoială, Departe de trunchi este un manual al unei lumi reale, în care existăm şi care va continua să existe cu sau fără acceptul nostru. Este o carte despre identitate, în toate formele ei, verticale şi orizontale. Un volum pe care mi l-aş dori în programa şcolară a copilului meu sau în dezbaterile publice.

(To read the full review, please visit Totul Despre Mame.)